Programowanie to przyszłości kreowanie

Programowanie to przyszłości kreowanie

w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Wysokiej

 

Czym jest programowanie? Co to jest kodowanie? Gdzie się ukrył kod? Jak go znaleźć? Jak go stworzyć? Te i inne pytania nurtują naszych uczniów na co dzień. Od września 2017 nauką programowania objęci zostali wszyscy uczniowie szkół podstawowych. Ale my, na Chabrowej, kodujemy  i programujemy od zawsze. Od początku istnienia szkoły.

 

Niektórzy boją się programowania, ponieważ wydaje im się to bardzo skomplikowane. Inni z tego samego powodu uważają programistów za geniuszy. W rzeczywistości wszyscy jesteśmy PROGRAMISTAMI.

Uczymy się tego, gdy tylko opanujemy umiejętność czytania, pisania i liczenia. Jakikolwiek logiczny ciąg poleceń, które kiedykolwiek przygotujemy, to jest właśnie PROGRAM. Ułożenie układanki, umycie rąk, zjedzenie obiadu –  wszystko to są pewne programy, którymi posługujemy się już niekiedy nawet jako trzylatki. Ale jak uczyć tego w szkole? Jak mogą wyglądać takie zajęcia? Czy zawsze do ich przeprowadzenia niezbędny jest sprzęt komputerowy?

W Szkole Podstawowej w Wysokiej rozwijamy kreatywność uczniów podczas pracy w programie Scratch, ale także zgłębiamy tajemnice czarodzieja Baltiego. Program Baltie to język ikon, więc pracę w nim można rozpocząć bez konieczności posiadania umiejętności czytania, już od czwartego roku życia. Jest to nauka programowania, która jednocześnie bawi i daje dziecku poczucie samorealizacji. Z Baltie może pracować nie tylko grupa szczególnie uzdolnionych uczniów, ale i dzieci, które mają trudności w nauce innych przedmiotów czy wręcz dzieci nie w pełni sprawne, np. z problemami ze słuchem czy wymową. Nasi nauczyciele pokazują uczniom, że to nic trudnego. Ciągle się szkolą, by zawsze być świadomym nowych rozwiązań, możliwości i ciekawostek technologicznych i edukacyjnych. Udowadniają uczniom, że nie ma rzeczy nieosiągalnych, za trudnych. Poza tym, podstawowe zagadnienia programistyczne można wdrażać również podczas zabaw bazujących na aktywności uczniów – bez użycia tabletów, smartfonów czy komputerów. Takie zadania i łamigłówki proponują uczniom nasi nauczyciele na lekcjach. Wystarczy kartka, ołówek, kredki i dobre chęci. Zabawy wprowadzające dzieci w świat kodowania sprawdzą się zarówno w przedszkolu, szkole jak i w domu, trzeba je tylko starannie dobrać do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Programistą może być każdy – a stąd już tylko jeden krok do przyszłości. Nasi uczniowie o tym wiedzą.

W bieżącym roku szkolnym realizujemy ideę kodowania i programowania poprzez korelację tematów projektów z tematami lekcji oraz ważnymi wydarzeniami kalendarza szkolnego.

W Scratchu powstały m.in. projekty wspomnienie wakacji „Akwarium”, „Znikający duszek i okrutna matematyka”, „Jeże”,  „Pogrywamy sobie w kotka i myszkę” oraz „Kosmiczna bitwa”, „Kot i mysz”, „Cyrk”,  „Wymarzona szkoła”, „Oto ja”, „Wakacje ze Scratchem”.

Na kartkach odkodowaliśmy między innymi zakodowane krajobrazy, dynię, pluszowego misia, andrzejkowy klucz, Św. Mikołaja, choinkę i wiele, wiele innych. Wielokrotnie kodowaliśmy na macie zarówno tworząc kody samodzielnie w drużynach,  jak i odkodowując gotowe projekty. Na macie nauczyciele proponują dzieciom również gry edukacyjne np. odnalezienie drogi myszki do serka, wiewiórka uciekła czy gra w kolory, ćwicząca pamięć, koncentrację i znajomość kierunków przestrzennych.

Przygodę z programowaniem w Baltiem w tym roku oparliśmy na rozwiązywaniu zadań konkursowych dostępnych na platformie Baltie.net i przygotowywaniu naszych uczniów do udziału w konkursach. Wszelkie projekty przygotowane przez naszych nauczycieli dla uczniów cieszą się ich olbrzymim powodzeniem i entuzjazmem.

Bardzo podobał się uczniom pomysł na „Mikołajkowe kodowanie”.  Oczywiście jak przystało na grzeczne dzieci odwiedził nas w tym dniu Święty Mikołaj z prezentami, a po Jego wizycie zaczęła się wspólna zabawa w kodowanie. Każda z klas miała do zakodowania inny obrazek związany z tematyką świąteczno – zimową. Wszystkie dzieci, były bardzo aktywne i zainteresowane zabawą, z niecierpliwością oczekiwały efektu końcowego. Dodatkowo uczniowie kodowali również w klasach na specjalnie przygotowanych planszach. Efektem końcowym był portret Świętego Mikołaja. Było to nasze kolejne już spotkanie z kodowaniem i wiemy, że na pewno nie ostatnie. Sprawia nam ono dużo radości i niesie ogromną satysfakcję, kiedy efektem końcowym jest bezbłędne naniesienie wszystkich kodów.

Autor: Justyna Michalska